#FunduszeEuropejskie
SŁOWNIK POJĘĆ
Ogólnodostępna, darmowa baza oferująca usługi szkoleniowe i doradcze z europejskim dofinansowaniem. Dzięki Bazie można kontynuować edukację, zdobywać wiedzę, poszerzać kompetencje i kwalifikacje.
Działania, które pozwalają na rozwój osób/przedsiębiorstw/instytucji w nich uczestniczących. Przez usługi rozwojowe rozumiemy m.in. szkolenia, szkolenia techniczne, doradztwo, studia podyplomowe, mentoring, coaching.
Osoba fizyczna (K/M), która spełnia kryteria formalne i w drodze rekrutacji została zakwalifikowana do uczestnictwa w projekcie, złożyła poprawnie wypełniony i podpisany komplet dokumentów (w tym deklarację uczestnictwa w projekcie), a po wyborze UR podpisała Umowę Wsparcia.
Oznacza możliwość sfinansowania specyficznych działań dostosowawczych, uruchamianych wraz z pojawieniem się w projekcie realizowanym w ramach polityki spójności osoby z niepełnosprawnością (w charakterze uczestnika/uczestniczki lub personelu projektu). Racjonalne usprawnienie oznacza konieczne i odpowiednie zmiany oraz dostosowania, nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku.
Osoba (K/M) pozostająca bez pracy, gotowa do podjęcia pracy i aktywnie poszukująca zatrudnienia.
Osoba (K/M) bezrobotna pozostająca w rejestrze powiatowego urzędu pracy przez okres ponad 12 miesięcy w okresie ostatnich 2 lat, z wyłączeniem okresów odbywania stażu i przygotowania zawodowego dorosłych. Status na rynku pracy jest określany w dniu rozpoczęcia uczestnictwa w projekcie, tj. w momencie rozpoczęcia udziału w pierwszej formie wsparcia w projekcie.
Osoba (K/M) z wykształceniem do poziomu ISCED 3 włącznie tj. z wykształceniem: podstawowym, gimnazjalnym lub ponadgimnazjalnym.
Osoba (K/M) w wieku 50 lat i więcej, tj. od dnia, w którym przypadają 50 urodziny, objęta wsparciem EFS+. Wiek uczestników/czek określany jest na podstawie daty urodzenia (dzień, miesiąc, rok) i ustalany w dniu rozpoczęcia udziału w projekcie, tj. w momencie rozpoczęcia udziału w pierwszej formie wsparcia w projekcie.
Osoby (K/M) w trudnej sytuacji, w tym osoby doświadczające ubóstwa, wykluczenia społecznego lub dyskryminacji w wielu wymiarach lub zagrożone takimi zjawiskami.
Należy przez to rozumieć ogół rozwiązań systemowych w zakresie umiejętności na rzecz zielonej transformacji – zgodnie z aktualną definicją z posiedzenia Grupy roboczej ds. umiejętności na rzecz efektywnego wdrażania zielonej transformacji w programie FERS w ramach KM FERS. W zakresie zielonych kwalifikacji/kompetencji mieszczą się kwalifikacje/kompetencje, które są niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki.
Opieka długoterminowa obejmuje całokształt działań medycznych i społecznych polegających na świadczeniu długotrwałej opieki pielęgniarskiej, rehabilitacji, świadczeń terapeutycznych i usług pielęgnacyjno–opiekuńczych oraz kontynuacji leczenia farmakologicznego i dietetycznego osobom przewlekle chorym i niesamodzielnym, które nie wymagają hospitalizacji w warunkach oddziału szpitalnego. Świadczenia pielęgnacyjne i opiekuńcze adresowane są zarówno do osób dorosłych, jak i do dzieci. Projekt skierowany jest również do osób dorosłych, które zajmują się lub chcą podjąć zatrudnienie w szeroko rozumianych usługach opieki długoterminowej o charakterze społecznym, w tym także podnoszenie kompetencji i umiejętności opiekunów nieformalnych w ramach opieki długoterminowej.
wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 986 z późn. zm.) standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji, a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji ( https://kwalifikacje.gov.pl/)